Пошук

Архів записів

Друзі сайту







Історична Волинь
Освітній навігатор
Рівненщина: регіональний інформаційний портал
Бібліоміст


читання інновації книжкова виставка книги РДОБ УБА бібліоміст краща книга Рівне аудіокнига бібліотека Інтернет бібліотеки Проект інтерактивна конференція акція Конкурс краща книга Рівненщини проекти навчання тренінг бібліотекарі реклама соціальні мережі майстер-клас Юлія Ковальчук громада влада Всеукраїнський день бібліотек Рівненська обласна бібліотека Рівненська область дозвілля письменник Бібліофест переможці перемога зустріч презентація круглий стіл незрячі книга досвід обласна бібліотека освіта Письменницький маршрут інформаційні технології професійне читання фахова періодика молоді бібліотекарі інсталяція

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0






Четвер, 17.08.2017, 21:15
Вітаю Вас Гість | RSS

Libr.Net

методичний блог Рівненської обласної універсальної наукової бібліотеки
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » 2010 » Грудень » 28 » Синдром "професійного вигорання"
14:37
Синдром "професійного вигорання"
Бібліотечне обслуговування, зокрема спілкування - це складна система міжособистісних стосунків читача і бібліотекаря. Саме в процесі обслуговування виникають складні ситуації. На сторінках фахових вітчизняних та російських видань неодноразово розглядалися проблеми психології бібліотечного обслуговування, типів читачів, психології бібліотекаря, причин виникнення конфліктів. Фактично усі аспекти бібліотечної роботи можуть створювати конфліктну ситуацію в т. ч. в середині колективу.
Соціальні психологи переконані: найбільшим навантаженням та найсильнішим випробуванням для людини є інша людина. Сьогодні найактуальнішою для професій в сфері міжособистісних відносин є проблема стресових ситуації на роботі. Безперечно, бібліотечна професія належить до таких.
В психологічній практиці використовуються термін «синдром професійного вигорання», який відображається у фізичній, психологічній втомі працівника. Розрізняють професійне та емоційне вигорання, хоча обидва ці прояви взаємопов'язані. Фахівці називають цілу низку причин, які можуть спричинити синдром професійного вигорання. Серед них:
1.Тісне та постійне спілкування з людьми, особливо із «складними» читачами.
2.Надмірне залучення працівника до потреб користувача (відвідувача), бажання будь-що допомогти, занадто глибоке співчуття та співпереживання іншим.
3.Залежність від сторонньої оцінки, коли досягнення результату є не очевидним відразу.
4.Відсутність професійної мотивації (коли кожен працівник сам на сам зі своїми виробничими завданнями, а винагорода не залежить від результатів роботи та докладених зусиль).
5.Конфлікти та конкуренція всередині коллективу, неспівпадання або неповне співпадання інтересів керівника бібліотеки та структурних підрозділів, бібліотекаря і читача.
6.Дисбаланс у внутрішніх цінностях людини, коли на перше місце ставиться робота, а решта сфер (сім'я, відпочинок, дружба, самовдосконалення та здоров'я) зазнають утисків через обмеження у часі).
У розвитку «синдрому вигорання» психологи виділяють декілька фаз:
- Попереджальна (надмірна активність, почуття незамінності, «зацикленість» на роботі, почуття втоми, безсоння)
- Зниження рівня власної участі (негативне сприйняття колег і читачів, прояв байдужості, цинічні оцінки подій, спізнення, вихід з роботи раніше встановленого часу, акцент на матеріальному аспекті при одночасному незадоволенні роботою, бажання змінити роботу, заздрість, втрата життєвого ідеалу, почуття, що інші люди тебе використовують)
- Емоційні реакції (депресія, апатія, зниження самооцінки, безпідставні страхи, агресія у різних формах, підозрілість, звинувачення інших, конфліктність, нездатність до компромісу)
- Зміни у поведінці (зниження концентрації уваги, ригідність мислення, відсутність ініціативи, виконання завдань за інструкціями, самодостатність, нудьга, спроби скоротити час спілкування з відвідувачем, робочий час та обов'язки взагалі, не брати роботу близько до серця, спілкуватися виключно "у справі", намагання не виявляти цікавості до особистостей інших людей, нікого на роботі не хочеться чути й бачити, позиція "від мене тут нічого не залежить")
- Психосоматичні реакції ( зниження імунітету, нездатність відпочивати у вільний час, підвищення тиску, тахікардія, головний біль, біль у хребті, розлад травлення, залежність від тютюну, кофеїну, алкоголю)
- Розчарування (робота "на автоматі", постійне роздратування, різкий контраст з тим, як працювалося раніше, негативна життєва установка, почуття безпорадності та відсутності сенсу життя, розпач)
(За матеріалами журналу «Библиотечное дело», інтернет-ресурсів «Українська правда. Життя» http://life.pravda.com.ua/, блогу «DailyUA» http://daily.com.ua/)
Категорія: Професія бібліотекар | Переглядів: 1794 | Додав: 4ита4ка   | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1  
Причини синдрому "професійного вигорання" - це зрозуміло. Але що з цим робити?

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2017